System ocen pracowniczych
500,00 zł
Czas trwania: 16 godzin |
SYSTEM OCEN PRACOWNICZYCH
Cel edukacyjny
Przygotowanie i wdrożenie systemu ocen to szereg działań, w które zaangażowanych jest wiele osób z organizacji. Jeśli system ten nie działa efektywnie, to dzieje się tak najczęściej z trzech powodów: niedostosowanych do specyfiki organizacji narzędzi i procedur, brak rzeczywistych powiązań systemu z innymi systemami HR oraz przede wszystkim niewystarczające przygotowanie osób, które realizują ocenę.
Duży wkład inspirujący, koncepcyjny i organizacyjny mają tu przedstawiciele działów personalnych .
W trakcie spotkania uczestnicy przechodzą przez kolejne etapy przygotowania i wdrożenia systemu; planując, ćwicząc oraz omawiając poszczególne etapy, nie tylko kontekście technicznym (narzędziowym) systemu ocen, ale również społecznym – pokonywania barier i oporów płynących ze strony ludzi; sposobów minimalizowania najczęściej pojawiających się błędów związanych z wdrażaniem systemu.
Uczestnicy mogą też poznać liczne narzędzia i procedury przydatne na poszczególnych etapach przygotowania systemu, takie jak: scenariusze spotkań grupy sędziów kompetentnych, listy pytań do zbudowania koncepcji systemu, przykładów procedury, przykładów kryteriów ocen (tradycyjnych, kompetencyjnych), skal ocen, arkuszy ocen, scenariuszy szkoleń dla oceniających i ocenianych, instrukcji dla oceniających i ocenianych, przykłady analiz ilościowych i jakościowych wyników.
W trakcie szkolenia prezentowane jest unikatowe narzędzie. Integralną częścią warsztatów jest również możliwość skonsultowania z trenerem prowadzącym przygotowanie projektów systemów (indywidualne konsultacje po 1 dniu szkoleniowym i po warsztatach).
Adresaci kursu
Kurs jest dedykowany menedżerom, HR-owcom, osobom zajmującym się zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz pracownikom odpowiedzialnym za ocenę i rozwój pracowników w firmie.
Program kursu
- wprowadzenie: poznanie się uczestników, zbudowanie mapy potrzeb:
- zdobyta wiedza pozwoli Państwu określić rolę i miejsce systemu ocen pracowników z dopasowaniem do misji i strategii rozwoju Państwa firmy, ocenić szanse i zagrożenia przy wprowadzaniu systemu oraz zaplanować powiązanie z innymi systemami tak w kategoriach organizacyjnych, jak i merytorycznych. Będziemy także wspólnie analizować najczęściej popełniane błędy podczas wdrażania systemu oraz pokazywać, jak ich uniknąć, aby uzyskać zamierzone efekty,
- prezentowane narzędzia, kolejne kroki postępowania i przeprowadzone ćwiczenia powinny pozwolić na samodzielne wprowadzanie systemu w firmie (z możliwością skonsultowania działań z trenerem) oraz na ocenę, w jakim zakresie skorzystać z pomocy zewnętrznej.
- budowanie strategii wdrażania systemu ocen pracowniczych:
- po co system ocen w organizacji? Wymagania formalne, potrzeby i uwarunkowania związane z kulturą organizacji, koncepcją rozwoju i motywowania pracowników,
- analiza szans i zagrożeń efektywnego funkcjonowania systemu we własnej organizacji,
- w oparciu o kwestionariusz „analiza gotowości organizacji” oraz ocenę kultury organizacyjnej uczestnicy będą mogli ocenić, w jakim stopniu organizacja jest gotowa do wdrożenia systemu oraz na jakie działania należy zwrócić szczególną uwagę,
- najczęstsze błędy przy wdrażaniu systemu – przykłady, wskazówki jak minimalizować błędy.
- planowanie systemu ocen pracowniczych:
- elementy planu: przygotowanie koncepcji oceny, przygotowanie narzędzi i procedur, harmonogram, osoby zaangażowane,
- angażowanie kadry kierowniczej do budowania systemu oraz jego prawidłowego wdrażania – praktyczne wskazówki w oparciu o doświadczenia szkoleniowe i konsultingowe trenera/uczestników,
- uczestnicy otrzymują listę kontrolną działań / harmonogram działań, które należy podjąć przy wdrażaniu oceny pracowniczej,
- mogą też przedyskutować/przećwiczyć działania ukierunkowane na zaangażowanie osób spoza HR.
- ustalanie założeń merytorycznych systemu ocen:
- cele oceny i powiązanie oceny z innymi systemami HR: systemem szkoleń i rozwoju, systemem premiowania – zalety i wady różnych podejść, czynniki, które należy uwzględnić przy podjęciu decyzji; rodzaj oceny: typ oceny, podział na grupy,
- uczestnicy zapoznają się ze studiami przypadków obrazującymi różne typy podejść do oceny pracowniczej; założenia wybranego typu oceny mogą być przydatne przy tworzeniu / modyfikacji systemów we własnych organizacjach.
- budowanie kryteriów ocen:
- typy kryteriów: tradycyjne, kompetencyjne,
- zasady budowania kryteriów – najczęściej popełniane błędy,
- wykorzystanie metody sędziów kompetentnych do budowania kryteriów ocen,
- inne metody budowania kryteriów (krótkie omówienie),
- uczestnicy przećwiczą budowanie kryteriów na bazie kompetencji. Otrzymają procedurę (kolejne kroki) budowania takich kryteriów. Otrzymają scenariusz przykładowego spotkania dla grupy sędziów kompetentnych. W materiałach uczestnicy otrzymają wiele przykładowych opisów kompetencji,
- zostanie również przedstawione narzędzie do budowania kryteriów kompetencyjnych i całych arkuszy oceny „e-talent”.
- budowanie arkuszy ocen:
- aArkusz oceny jako narzędzie zapisu danych – części arkusza, cele poszczególnych części,
- elementy techniczne: dostęp do danych z arkuszy, miejsce przechowywania, osoby odpowiedzialne za analizy danych,
- poprzez ćwiczenie uczestnicy będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności budowania arkuszy ocen oraz ich oceny pod względem kompletności, użyteczności i „przyjazności” stosowania. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się w arkuszami ocen. Będzie też możliwość skonsultowania z grupą własnych arkuszy.
- zatwierdzenie arkuszy i całego systemu ocen: współpraca z zarządem, związkami zawodowymi, oceniającymi i ocenianymi.
Uczestnicy będą mieli okazję do przedyskutowania praktycznych aspektów wdrażania ocen: harmonogramu, szczegółów proceduralnych, - szkolenie oceniających i ocenianych – poznanie zasad efektywnej rozmowy oceniającej:
- metody rozmowy a kultura organizacji,
- struktura spotkania,
- umiejętności potrzebne do przeprowadzenia efektywnej rozmowy,
- działania po spotkaniu z pracownikiem,
- rozwinięcie umiejętności przeprowadzenia profesjonalnej rozmowy oceniającej:
- techniki słuchania,
- udzielania informacji zwrotnej,
- rozwiązywania trudnych sytuacji w czasie rozmowy,
- planowania dalszego rozwoju (umiejętności facylitacji i analizy potrzeb szkoleniowych).
- poprzez ćwiczenie uczestnicy rozszerzą zrozumienie umiejętności związanych z prowadzeniem rozmowy oceniającej oraz umiejętności prowadzenia szkoleń w tym zakresie dla osób oceniających.
- szkolenie oceniających i ocenianych – przygotowanie spotkań:
- planowanie warsztatów i spotkań dla osób oceniających i ocenianych,
- uczestnicy będą mieli okazję zaplanować spotkania oraz przećwiczyć wybrane fragmenty. Uczestnicy otrzymają przykładowe scenariusze spotkań, prezentacje.
- analiza wyników oceny:
- analiza jakościowa i ilościowa,
- analiza wyników i procesu,
- uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z przykładowymi wynikami oceny i przećwiczyć ich analizę. Będą także mogli zastanowić się/zaplanować kto i na jakim poziomie będzie dokonywał analizy w obrębie systemu w ich organizacji. Poznają ankietę badania jakości spotkań oceniających.
- podsumowanie szkolenia.
Tryb
Kurs odbywa się w formie stacjonarnej.
Certyfikaty
Po ukończonym kursie uczestnik otrzymuje zaświadczenie.
Dodatkowo:
- certyfikat w języku polskim – 30 zł
- certyfikat w języku angielskim – 30 zł
Uwagi
Uruchomienie kursu uzależnione jest od minimalnej liczby chętnych.
500,00 zł
Czas trwania: 16 godzin |