Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym
1700,00 zł
| Czas trwania: 280 godzin (200 godzin - zajęcia dydaktyczne, 80 godzin - praktyki) |
OPIEKUN W ŻŁOBKU LUB KLUBIE DZIECIĘCYM
Cel edukacyjny
Wyposażenie słuchaczy w wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu prawidłowości rozwoju i sprawowania opieki nad dzieckiem do 3 roku życia umożliwiających im realizację funkcji opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej. Podstawami uzyskanych kompetencji będą treści z zakresu: pedagogiki wczesnodziecięcej, psychologii dziecka, opieki pielęgnacyjnej, pierwszej pomocy, prowadzenia zajęć metodycznych zapewniających właściwy dla wieku dziecka rozwój psychomotoryczny, edukacji małego dziecka, diagnozowania zaburzeń rozwojowych.
Adresaci kursu
Osoby chcące podjąć pracę jako opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym:
- posiadające co najmniej wykształcenie średnie,
- nieposiadające kwalifikacji: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego,
- nieposiadające co najmniej dwuletniego doświadczenia w pracy z dziećmi do lat 3,
- opiekunem w żłobku lub klubie dziecięcym może być osoba, która: daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi, nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona, wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
Program kursu
- zapoznanie się ze strukturą organizacyjną żłobka i prowadzoną dokumentacją,
- poznanie warunków i specyfiki pracy w żłobku lub klubie dziecięcym,
- obserwacja, a następnie samodzielne wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i higienicznych,
- obserwacja, a następnie prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z dziećmi według wcześniej przygotowanych konspektów.
Psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki – 20h
- adaptacja jako rezultat rozwoju (proces wspomagania adaptacji, teoria więzi, rola opiekuna i rodzica),
- przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia (rozwój psychospołeczny E. Eriksona, rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych -koncepcja zadań rozwojowych Havighursta),
- uwarunkowania procesu rozwoju jednostki (rola środowiska oraz predyspozycji genetycznych, czynniki wsparcia i zagrożeń, krytyczne etapy rozwojowe),
- osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki (nabywanie kompetencji psychospołecznych i zdolności ruchowo- zmysłowych).
Rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa – 25h
- zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym, (pomoc w ich prawidłowym osiąganiu osób dorosłych w otoczeniu dziecka),
- aspekty rozwoju dziecka- charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka; proces i fazy rozwojowe dzieci, psychofizyczny rozwój dziecka w okresie prenatalnym, rozwój psychomotoryczny u dzieci do lat 3,
- źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do 3 lat,
- najbliższe otoczenie jako źródło szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka,
- rodzina jako podstawowy element sprzyjający prawidłowemu rozwojowi dziecka,
- neurologiczne podstawy rozwoju dziecka (zaburzenia integracji sensomotorycznej, dyspraksja, prawidłowy
i nieprawidłowy rozwój psychoruchowy, rozwój mowy, sygnały ostrzegawcze w rozwoju dziecka w sferze umysłowej, emocjonalno-społecznej i ruchowej), - mechanizmy rozwoju dziecka (wspieranie rozwoju dziecka zgodnie z najnowszą wiedzą neuropedaogiczną).
Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka – 120h
- rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka: stadia rozwoju dzieci (0-3lata) wg Jeana Piageta, teoria rozwoju poznawczego Jeana Piageta, stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka wg Marii Montessori, wczesnodziecięce standardy opieki i edukacji dzieci do lat 3, indywidualne podejście do dziecka jako jednostki, obserwacja i interpretowanie zachowania dziecka w kontekście jego potrzeb rozwojowych,
- planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (budowanie planu stymulacyjnego wszechstronny rozwój dziecka, metody stymulowania prawidłowego rozwoju dziecka, indywidualne metody kształtujące osobowość dziecka, techniki rytmiczne i plastyczne stymulujące rozwój dziecka, nauka czynności higienicznych, nauka posługiwania się przedmiotami codziennego użytku, nauka zabawy, sytuacje i czynności dnia codziennego sprzyjające rozwojowi dziecka, dokumentacja rozwojowa dziecka):
- powitanie (przebieg codziennego przyjęcia dziecka do żłobka/klubu dziecięcego),
- pożegnanie (przebieg codziennego pożegnania dziecka opuszczającego żłobek/klub dziecięcy),
- posiłki (kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych, dekalog żywienia małych dzieci, przebieg posiłków),
- czynności higieniczne (sposoby wdrażania do przestrzegania podstawowych czynności higienicznych, poszanowanie indywidualnego tempa rozwoju dziecka, przebieg czynności higienicznych),
- odpoczynek (warunki prawidłowego odpoczynku, rola snu w życiu małego dziecka, przestrzeń)
zabawa (rola zabaw w życiu dziecka, formy organizacji zabawy, czas zabawy, planowanie
i dokumentowanie),
- kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka:
- Konwencja Praw Dziecka (prawa przysługujące dziecku oraz sposoby ochrony tych praw),
- prawa dziecka wg J. Korczaka,
- rodzina jako podstawowa komórka życia dziecka,
- życie we wspólnocie (rozwój osobowości dziecka),
- rola spacerów/ wycieczek w życiu małego dziecka,
- integracja w grupie,
- tworzenie więzi i pozytywnych relacji społecznych małych dzieci.
- opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się:
- budowa i czynności poszczególnych układów i narządów dziecka,
- choroby wieku dziecięcego,
- zasady pielęgnacji dziecka zdrowego i chorego,
- prawidłowe żywienie dzieci i niemowląt,
- trudności wychowawcze i zaburzenia rozwoju.
- zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka (rodzaje zabaw dzieci do lat 3, rola zabawy w życiu małego dziecka, warunki do zabawy, przykłady zabaw):
- zabawy eksploracyjne,
- muzyczne,
- rytmiczne,
- plastyczne i techniczne,
- wprowadzanie dziecka w kulturę:
- budowanie systemu wartości małego człowieka (poznanie sposobów przekazywania wartości),
- spacer, wycieczka jako wprowadzenie w świat kultury,
- rola opowiadań, literatury dziecięcej w budowaniu tożsamości,
- wzbudzanie ciekawości dziecka sztuką plastyczną, muzyczną.
- budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka:
- integracja społeczna w grupie,
- współpraca z rodzicami (współtworzenie środowiska wychowawczego dziecka, wspieranie wychowawczej funkcji rodziny),
- współpraca ze środowiskiem lokalnym dziecka.
Kompetencje opiekuna dziecka – 35h
- odpowiedzialność prawna opiekuna,
- wybrane przepisy prawa pracy, ochrony zdrowia, prawa oświatowego,
- ustawa o świadczeniach rodzinnych,
- ustawa o opiece nad dziećmi do lat 3,
- kwalifikacje opiekuna dzieci do lat 3,
- odpowiedzialność prawna opiekuna w zakresie opieki, wychowania, bezpieczeństwa, ochrony zdrowia, edukacji i przestrzegania praw dziecka,
- podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy):
- anatomia i fizjologia dziecka do lat 3,
- udzielanie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej.
- przepisy bezpieczeństwa i pracy:
- przepisy BHP i ppoż.
- obowiązki opiekunki w zakresie przestrzegania procedur,
- obowiązek do nadzoru nad dziećmi przebywającymi w Żłobku oraz rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym stanowiskiem,
- zapewnienie opieki, wychowania i uczenia się w atmosferze bezpieczeństwa,
- upowszechnianie wśród dzieci wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwej postawy wobec zdrowia, zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych,
- obowiązek przestrzegania przepisów prawa ogólnego i wewnętrznego.
- umiejętność radzenia sobie ze stresem i rozwiązywanie problemów:
- stres – źródła stresu i sytuacje stresowe,
- sytuacje trudne i konfliktowe,
- metody radzenia sobie ze stresem.
- emisja głosu( ludzki aparat mowy, prawidłowa emisja głosu, prawidłowa wymowa).
Praktyki zawodowe* – 80h
Praktyka zawodowa zrealizowana w żłobku lub klubie dziecięcym, podczas której słuchacz zapoznaje się ze strukturą i funkcjonowaniem placówki, wykorzystuje w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. Praktyka zawodowa podzielona jest na część obserwacyjną podczas której słuchacz asystuje w opiece i wychowaniu dzieci oraz na część uczestniczącą, gdzie słuchacz samodzielnie zajmuje się pielęgnacją i wychowaniem dziecka.
Podczas realizowanej praktyki zawodowej słuchacz prowadzi dokumentację z procesu wychowania i rozwoju dziecka.
Tryb
Kurs odbywa się w formie stacjonarnej.
Certyfikaty
Po ukończonym kursie uczestnik otrzymuje zaświadczenie.
Dodatkowo:
- certyfikat w języku polskim – 30 zł
- certyfikat w języku angielskim – 30 zł
Uwagi
Uruchomienie kursu uzależnione jest od minimalnej liczby chętnych.
1700,00 zł
| Czas trwania: 280 godzin (200 godzin - zajęcia dydaktyczne, 80 godzin - praktyki) |
