Ocena efektywności szkoleń
500,00 zł
Czas trwania: 16 godzin |
OCENA EFEKTYWNOŚCI SZKOLEŃ
Cel edukacyjny
Umiejętność oceny przed rozpoczęciem projektu, czy warto go realizować (ewaluacja ex ante), oraz oceny po realizacji projektu, w jakim stopniu zrealizował on założone cele (ewaluacja ex post). Umiejętność przygotowania narzędzi do zebrania potrzebnych danych i dokonania analizy uzyskanych wyników. Poznanie czterech grup metod stosowanych w badaniu efektywności szkoleń oraz określanie wskaźników i antywskaźników. Umiejętność przygotowania ankiety reakcji i następczej, posługiwania się arkuszami obserwacji, a także weryfikacji testów wiedzy. Poznanie zasad obliczania zwrotu z inwestycji (ROI) oraz przygotowywania raportów z badań i wykorzystywania ich w organizacji.
Adresaci kursu
Adresatami kursu są specjaliści ds. szkoleń i rozwoju pracowników, menedżerowie ds. zasobów ludzkich (HR), trenerzy wewnętrzni i zewnętrzni, koordynatorzy projektów szkoleniowych, konsultanci ds. szkoleń i rozwoju organizacyjnego, pracownicy działów personalnych odpowiedzialni za planowanie i realizację programów szkoleniowych, osoby odpowiedzialne za monitorowanie i ewaluację działań szkoleniowych w organizacji, menedżerowie liniowi zainteresowani podnoszeniem efektywności swoich zespołów poprzez szkolenia, analitycy i specjaliści ds. oceny i audytu programów rozwojowych oraz pracownicy agencji szkoleniowych i firm konsultingowych zajmujących się doradztwem w zakresie szkoleń.
Program kursu
- wprowadzenie:
- przedstawienie się trenera i uczestników,
- przedstawienie celu i programu szkolenia,
- zasady pracy,
- oczekiwania uczestników.
- ocena efektywności szkoleń – definicje, cele i modele:
- ewaluacja i walidacja szkoleń,
- kryteria ewaluacji,
- cele i rodzaje ewaluacji,
- ewaluacja jako proces,
- modele oceny efektywności szkoleń.
- ewaluacja wstępna (ex ante):
- matryca projektu rozwojowego,
- drzewo problemów i drzewo celów,
- weryfikacja badania potrzeb szkoleniowych,
- weryfikacja celów,
- cele szkoleniowe a cele biznesowe.
- metody i wskaźniki w ocenie efektywności szkoleń:
- wskaźniki i anty-wskaźniki,
- źródła wskaźników,
- metody badawcze,
- kryteria doboru metod,
- zasada triangulacji,
- etyka prowadzenia badań,
- etyka analizy danych.
- ocena reakcji na szkolenie:
- ankieta jako narzędzie badawcze,
- ankieta oceny szkolenia.
- testy wiedzy i umiejętności:
- konstrukcja testów wiedzy,
- pre- i post-testy,
- zasady budowania pytań,
- badanie przyrostu umiejętności,
- obserwacja jako metoda badawcza.
- pomiar zmiany zachowań po szkoleniu:
- ankieta następcza,
- plany wdrożeniowe,
- zasady prowadzenia obserwacji,
- listy sprawdzające,
- konstruowanie kwestionariusza następczego,
- wywiady indywidualne i grupowe,
- przygotowywanie i prowadzenie wywiadu zogniskowanego.
- obliczanie ROI szkolenia:
- wskaźniki zwrotu z inwestycji,
- metodologia obliczania zwrotu z inwestycji (ROI),
- metody wyodrębniania wyników,
- obliczanie kosztów.
- analiza i raportowanie wyników badań:
- podstawy wnioskowania statystycznego,
- analiza danych z ankiet,
- analiza danych z wywiadów,
- analiza wyników testów,
- analiza wyników obserwacji,
- przygotowywanie raportów,
- zasady informowania o wynikach.
- zakończenie:
- podsumowanie,
- rozdanie certyfikatów.
Tryb
Kurs odbywa się w formie stacjonarnej.
Certyfikaty
Po ukończonym kursie uczestnik otrzymuje zaświadczenie.
Dodatkowo:
- certyfikat w języku polskim – 30 zł
- certyfikat w języku angielskim – 30 zł
Uwagi
Uruchomienie kursu uzależnione jest od minimalnej liczby chętnych.
500,00 zł
Czas trwania: 16 godzin |